نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رم و لورکوزن در یورولیگ| تکلیف آزمون مشخص شد؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی چلسی و تاتنهام| برد بزرگ در دربی لندن بیاتلو: خوشه‌طلایی می‌توانست پیروز بازی باشد سرمربی خوشه طلایی: به جدول توجهی نداریم | ۳ امتیاز کسر شده قطعا بازمی‌گردد نتیجه و ویدیو بازی خوشه طلایی و آریو اسلامشهر در لیگ آزادگان | تساوی بی‌ثمر خوشه در مشهد پخش زنده بازی چلسی و تاتنهام در لیگ برتر انگلیس (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین بررسی بازی‌های باقیمانده پرسپولیس و استقلال تا پایان لیگ برتر | مسیر ساده‌تر نکونام نسبت به اوسمار صعود تیم ملی والیبال ساحلی ایران با درخشش بازیکن مشهدی دوندگان مشهدی در جاده ولایت + فیلم ادامه رقابت میلیمتری استقلال و پرسپولیس| نگو کی قهرمان می‌شود رفتار نامناسب مورایس با خبرنگاران در نشست خبری بدمینتون‌باز المپیکی ایران به دوره‌های جهانی مربیگری دعوت شد برای نهمین فصل پیاپی جام از دست سپاهان پرید! افشای دلیل برکناری خطیر از مدیریت استقلال فرصت ویژه نکونام برای شکستن رکورد مجیدی از دست رفت نکوداشت علی بامشکی، پیشکسوت کشتی استان خراسان‌رضوی پیروزی بسکتبالیست‌های فرش مشهد در گام اول تاریخ و ساعت بازی چلسی و تاتنهام در لیگ برتر انگلیس | تقابل پوچ با یاران سابق نکونام: از رفتن خطیر همه تیم خوشحال شدند بازگشت بنزما به رئال مادرید
سرخط خبرها

گره لیگ ملت‌ها در کار فدراسیون!| تیم ملی بازی تدارکاتی بزرگ نخواهدداشت؟

  • کد خبر: ۱۰۳۹۵۹
  • ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
گره لیگ ملت‌ها در کار فدراسیون!| تیم ملی بازی تدارکاتی بزرگ نخواهدداشت؟
تیم ملی برای برگزاری بازی‌های دوستانه با تیم‌های بزرگ جهان به مشکل خورد.

احسان سرفرازی | شهرآرانیوز؛ همه کارشناسان و صاحب نظران فوتبال متفق‌القول معتقدند تنها راه موفقیت در جام‌جهانی داشتن تدارکات مناسب برای این بازی‌هاست. بازی‌های دوستانه با قدرت‌های بزرگ جهان می‌تواند یکی از راهکار‌هایی باشد که تیم اسکوچیچ را به مرز آمادگی برساند. تنه‌به تنه‌شدن با فوتبالیست‌هایی که در کلاس جهانی بازی می‌کنند، مطمئنا در جدال با تیم‌هایی، چون انگلستان به کمک بازیکنان تیم ملی خواهد آمد.

اما کار فدراسیون فوتبال برای هماهنگی و ترتیب‌دادن بازی‌های تدارکاتی تا زمان برگزاری جام‌جهانی چندان هم ساده به نظر نمی‌رسد. مهم‌ترین زمان برگزاری بازی‌های دوستانه تا آغاز رقابت‌های جام‌جهانی، خرداد پیش‌رو‌ست که دو پنجره فیفا‌دی (شامل چهار مسابقه) باز می‌شود. اما نکته اینجاست که بیشتر حریفان ایده‌آل و مد‌نظر تیم ملی ایران در آن زمان مشغول انجام مسابقات رسمی و رقابتی در قاره خود هستند.

اروپا درگیر لیگ ملت‌هاست

نخستین فیفا‌دی پیش‌رو در قاره سبز، از تاریخ ۳۰‌می تا ۱۴‌ژوئن (۹‌خرداد تا ۲۴‌خرداد) خواهد بود. همه تیم‌های ملی اروپایی در تاریخ یاد‌شده درگیر مسابقات لیگ ملت‌های اروپا هستند. به‌طور‌مثال، تیم ملی انگلیس که سرگروه ایران در جام‌جهانی به‌شمار می‌آید، در تاریخ‌های ۱۴، ۱۷، ۲۱ و ۲۴ خرداد چهار مسابقه خود در این پیکار‌ها را به‌ترتیب برابر تیم‌های مجارستان، آلمان، ایتالیا و مجدد مجارستان برگزار خواهد کرد.

تمامی تیم‌های مطرح اروپایی از‌جمله فرانسه، کرواسی، اسپانیا، پرتغال، سوئیس، بلژیک، لهستان، هلند، ولز، لهستان و... درگیر مسابقات لیگ ملت‌های اروپا هستند. علاوه بر این، تیم‌های حاضر در سطح B‌لیگ ملت‌ها از‌جمله روسیه، رومانی، صربستان، سوئد، نروژ و... نیز در تاریخ‌های ذکر‌شده در سطح دوم از این پیکار‌ها مشغول برگزاری مسابقات هستند و عملا برگزاری دیدار دوستانه با حریف اروپایی غیرممکن است.

در ماه‌های جولای و آگوست نیز که مصادف با زمان استراحت و تعطیلات تیم‌ها و بازار نقل‌و‌انتقالات تابستانی و آغاز فصل جدید است، فیفا‌دی وجود ندارد و دومین فیفا‌دی پیش‌رو از تاریخ ۱۹‌تا‌۲۷‌سپتامبر خواهد بود. خبر بد برای تیم ملی، برگزاری دوره بعدی لیگ ملت‌های اروپا در تاریخ تعیین شده است. در سطح A‌این پیکارها، تیم‌های بزرگی که بالاتر، از آن‌ها نام برده شد، در تاریخ‌های ۲۲، ۲۳ و ۲۴‌سپتامبر بازی دور پنجم و در تاریخ‌های ۲۵، ۲۶ و ۲۷ سپتامبر نیز بازی دور ششم خود را برگزار خواهند کرد. در‌واقع تیم ملی ایران تنها در یکی از روز‌های ۱۹‌یا‌۲۰‌سپتامبر (۲۸‌یا‌۲۹‌شهریور) یا ۲۷‌سپتامبر (۵‌مهر) زمان دارد که با یکی از تیم‌های مطرح اروپایی دیدار دوستانه‌ای را برگزار کند.

جام ملت‌ها مانع بازی با تیم‌های آفریقایی

قاره آفریقا در فیفا‌دی‌های پیش‌رو، درگیر برگزاری رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آفریقا ۲۰۲۳ خواهد بود. تا زمان آغاز جام‌جهانی، هشت فیفا‌دی برای کشور‌های آفریقایی در پیش خواهد بود که از‌این‌تعداد، شش مورد آن صرف مسابقات مقدماتی جام ملت‌های این قاره می‌شود و عملا زمان چندانی برای برگزاری دیدار‌های دوستانه در این قاره وجود ندارد. احتمالا چهار بازی رسمی مقدماتی در خرداد برگزار می‌شود و تکلیف دو بازی ماه سپتامبر (پیش از جام‌جهانی) مشخص نیست.

لیگ ملت‌ها به‌جای بازی‌های دوستانه در کونکاکاف

قاره آمریکای شمالی و مرکزی نیز درگیر رقابت‌های لیگ ملت‌های کونکاکاف خواهد بود. این مسابقات دومین دوره خود را سپری خواهد کرد که شامل ۴۱ عضو کونکاکاف خواهد بود. چهار دور از این پیکار‌ها از ۲‌تا‌۱۴‌ژوئن (۱۲‌تا‌۲۴‌خرداد) برگزار می‌شود و دور‌های پنجم و ششم نیز در مارچ‌۲۰۲۳ از سر گرفته خواهد شد. کشور‌هایی نظیر مکزیک، آمریکا، کانادا، کاستاریکا، جامائیکا، پاناما و... در فیفا‌دی ژوئن، درگیر مسابقات لیگ ملت‌های کونکاکاف خواهند بود. البته فیفا‌دی سپتامبر زمان خوبی برای انتخاب حریفانی از این قاره است. تیم‌هایی مثل کانادا که شانس بازی خوبی با آن‌ها داریم.

برزیل و آرژانتین، تنها‌گزینه‌های بزرگ موجود!

در‌این‌بین تنها کشورهای آسیایی و آمریکای جنوبی برنامه آزاد دارند و می‌توانند در فیفا‌دی‌های پیش‌رو، بازی‌های دوستانه‌ای را برای خود تدارک ببینند. نکته حائزاهمیت این است که بازی معوقه میان برزیل و آرژانتین در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی ممکن است در کشور قطر برگزار شود تا استادیوم لوسیل که قرار است میزبان دیدار فینال جام‌جهانی باشد، با حضور دو تیم بزرگ دنیای فوتبال افتتاح شود. حضور برزیل و آرژانتین در قطر می‌تواند بزرگ‌ترین فرصت برای فدراسیون فوتبال ایران باشد تا با آغاز رایزنی‌های خود، یک دیدار دوستانه را با یکی از این دو تیم شکل دهد. هر‌چند انجام این مسئله بسیار سخت است؛ اما جزو معدود‌فرصت‌های تیم ملی برای انجام یک دیدار دوستانه بزرگ است.

درباره دیگرتیم‌های این قاره هم باید به برنامه آن‌ها نگاه کرد. ظاهرا برخی تیم‌های کونمبول برای ماه خرداد در آمریکا اردو می‌زنند که همین مسئله آن‌ها را از دسترس خارج می‌کند. در فیفا‌دی‌های پیش‌رو، ۹۰‌تیم از ۲۱۱‌تیم، درگیر بازی‌های رسمی هستند و حتی در قاره آسیا و آمریکای جنوبی نیز تیم‌ها درگیر مسابقات خود خواهند بود. این بدان‌معناست که تیم‌های در‌دسترس، در حد انگشتان دو دست است؛ مسئله‌ای که نمی‌تواند خبر خوبی برای کادرفنی تیم ملی ایران باشد. البته یک راه دیگر می‌تواند پیش‌روی فدراسیون فوتبال باشد و آن نیز، برگزاری دیدار‌های دوستانه خارج از فیفا‌دی است. قطعا یافتن حریفانی قدرتمند در روز‌های خارج از روز‌های فیفا، کاری سخت و دشوار است و انجام بازی تدارکاتی با برخی از تیم‌های مهم باشگاهی، می‌تواند یکی دیگر از نقشه‌ها و گزینه‌های روی میز فدراسیون فوتبال باشد.

راه‌حل دیگر نیز می‌تواند هماهنگی با فدراسیون فوتبال قطر برای انجام بازی‌های دوستانه دوم باشد؛ بدین‌صورت‌که کشور‌هایی که راهی قطر می‌شوند تا بازی دوستانه‌ای را برگزار کنند، در دیدار تدارکاتی دوم خود به‌مصاف ایران بروند یا اگر دو تیم به این کشور دعوت می‌شوند، به‌صورت ضربدری با ایران و قطر بازی تدارکاتی برگزار کنند. با توجه به اینکه لژیونر‌های زیادی در این کشور حضور دارند، شاید کار ساده‌تری برای تیم ملی باشد. به‌هر‌شکل پیچیدگی و دشواری بسیار زیادی پیش‌روی تیم ملی است.

به‌طور‌مثال اگر قرار باشد در فیفا‌دی خردادماه تیم ملی در چهار بازی دوستانه به میدان برود، باید بُعد مسافتی را در نظر گرفت. اگر شاگردان اسکوچیچ بازی اول را در تهران برگزار کنند، برای بازی دوم ممکن است راهی کشور دیگری شوند و برای انجام بازی‌های سوم و چهارم نیز مسئله مسافت و جابه‌جایی در میان است (البته به نظر در خرداد دو تا سه بازی ملی انجام شود).

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->